Tény, hogy rengetegen szeretnének online marketinggel foglalkozni. Mondhatnánk azt is, hogy a 10 millió online marketing szakértő országa vagyunk. Ami talán nem is csoda, hiszen a kávés laptopos képeket és a jó hangulatú tanácsadásokról szóló posztokat látva vonzóvá válik ez a munkakör és sokan lelkesen vágnak bele, akár előképzettség vagy tapasztalat nélkül is. Pedig ahhoz, hogy tényleg megtaláld a számításaid ezen a területen, tanulnod kell. A diploma után is. Van ugyanis, amit nem tanítanak az egyetemen, viszont tudnod kell, ha marketing kivitelező lennél.
Olvass tovább, ha érdekel, én hogy látom ezt a helyzetet és mit javaslok, ha szeretnéd megalapozni a jövőd már az egyetemi éveid alatt!
Mi lesz az egyetem után?
Az egyik leggyakoribb kritika, ami a felsőoktatást éri, a gyakorlatiasság hiánya. Ez pedig egy olyan gyorsan változó területen, mint az online marketing, különösen érezhető.
Ennek ellenére azt mondhatom, hogy kifejezetten sok gyakorlati órám volt, izgalmas, életszerű feladatokkal és projekt munkákkal. Ez ad egy nagyon jó alapot, viszont önmagában nem elég.
Persze más a helyzet, ha pl. egy klasszikus, multis karriert képzelsz el magadnak. Bekerülsz mondjuk gyakornokként és lépkedsz felfelé a ranglétrán, miközben az adott pozícióhoz szükséges specifikus tudást megszerzed a cég saját, belső tréningjein.
De mi van akkor, ha saját vállalkozást szeretnél?
Csábító sokak számára az online marketing, viszont ebben az esetben számolni kell azzal, hogy ez nem az a munka, ami az egyetemről kilépve, azonnal végezhető…
Nem szeretném, hogy félreérts: nem célom leértékelni a felsőoktatást, hiszen én is rengeteget tanultam az egyetemi éveim alatt, itthon és külföldön is. Ugyanakkor abban is biztos vagyok, hogy nem tudtam volna élni a lehetőségekkel, ha csak és kizárólag ezekre a tapasztalatokra építhetek.
Nincs könnyű dolgod, ha az előre felvázolt karrierutak helyett, inkább a sajátodat járnád…
Ha online marketing szakértő lennél, idővel saját ügynökséget szeretnél vagy csak egy adott részterületre specializálódnál, tanulnod kell. Sokat és folyamatosan. Itt a tanulás nem ér véget azzal, hogy átveszed a diplomádat.
Vannak akik foggal körömmel védik és minden adandó alkalommal kihangsúlyozzák, hogy ők bizony diplomát is szereztek kommunikáció vagy marketing szakon, ezért “igazibb” szakemberek. Mindenképp értékes, ha valaki diplomát szerez, legyen szó bármilyen szakról, mert ezek az évek megtanítanak rengeteg mindenre a szakmai ismereteken kívül is (csapatmunka, határidők betartása, prezentáció, stresszkezelés, kutatás). De kizárólag ettől nem lesz valaki szakember.
Hiába ismered valaminek az elméleti hátterét tökéletesen, ha a gyakorlatban nem tudod alkalmazni. Hiába tudsz idézni Kotlertől, ha nem tudod majd, hogyan fogj hozzá egy marketing kampány megtervezéséhez…
Milyen felületeket, eszközöket válassz, hogyan és hol hirdess, pontosan mit és kinek. Melyik célcsoportot milyen felületen és milyen típusú tartalommal tudod elérni. Hogyan lesz egy érdeklődőből elkötelezett vásárló. Milyen folyamatokon kell végigvezetni őt ehhez, hogyan győzd meg úgy, hogy végül ő akarjon vásárolni és ne te erőltesd. Hogyan írj hatékony marketing szöveget vagy mitől lesz egy márka közösségi média megjelenése kommunikációs szempontból valóban értékes.
Amíg az egyetemen is kevés szó esik a marketing online részéről, addig nem várhatjuk el, hogy naprakész, gyakorlatias pályakezdők kerüljenek ki az iskolapadból.
Elképzelhető, hogy ez az elmúlt években változott, én csak a saját élményeimből, tapasztalataimról írok. Nekem is volt digitális marketing órám, ahol beszéltünk a PPC, SEO, CTR, CTA és más szimpatikus rövidítések definícióiról, de hogy ezek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, melyik miért fontos, és mit hogyan érhetünk el velük, arról már sokkal kevesebb szó esett…
Márpedig ezek a dolgok elengedhetetlenek, ha online marketinges szeretnél lenni és saját ügyfeleknek dolgoznál.
Jó, de akkor mi a megoldás?!
Szerezz gyakorlatias tudást!
Ha saját márkát, vállalkozást építenél, aktív, gyakorlati tudásra lesz szükséged. Egy olyan világban, ahol akár egyik napról a másikra gyökeres változások történhetnek, ez elengedhetetlen.
Fontos eldöntened azt is, pontosan mi az, amivel szívesen foglalkoznál: hirdetési kampányokat terveznél, közösségi média kommunikációban segítenéd az ügyfeleidet, szövegeket írnál, esetleg az érdekel, mitől lesz egy weboldal marketing szempontból is hatékony?
Ha megvan a kiválasztott terület, célzottabban tudsz tanulni is (elvégezheted például a Google saját képzéseit hirdetéskezeléssel kapcsolatban). Viszont kétségtelenül jó ha a választott területeden kívül a többihez is értesz egy kicsit. Ahhoz, hogy később komolyabb projekteket bízzanak rád és szakértőként fogadjanak el, rendszerben kell gondolkoznod és tudnod kell összehangolni az egyes részeket, akár csak azért is, hogy megfelelően tudd kiszervezni azt, ami már nem hozzád tartozik.
Nem, nem kell mindenhez maximálisan értened és mindent megcsinálnod (csak mert szinte látom magam előtt, ahogy felhördül itt egy-két kivitelező, aki kíváncsiságból olvassa a cikket) de képben kell lenned, ha nem akarsz egy lenni a sok szövegíró vagy weboldalkészítő közül.
Milyen területeket kell ismerned?
- Facebook és Google hirdetések
- Analitika és elemzések
- Közösségi média kommunikáció
- Szövegírás (Blog, hírlevél, marketing szöveg)
- Webergonómia
- SEO
- Online értékesítés
- Alapfokú web grafikai ismeretek (képek kezelése, szerkesztése)
Ha érdekel, hogyan alkotnak ezek egy rendszert, hogy tudod te is összehangoltan kezelni őket és ezáltal sikeres online megjelenést építeni saját magad, illetve az ügyfeleid számára, akkor neked szól a Websiker 2020 pályázat, ami 600.000 ft vissza nem térítendő támogatást nyújt online marketing képzésre és weboldalkészítésre.
Jó-jó… de mit érhetek el ezzel a tudással?
Tudom, hogy haladnál, eredményeket akarsz látni minél hamarabb. Ezzel én is pont így voltam, mikor elkezdtem az Ügynökségnél dolgozni gyakornokként. Viszont elég hamar bebizonyosodott, hogy önmagában az, hogy jól írok, nem elég. Azt gondoltam, hogy rengeteget tanultam már, viszont hamar rájöttem, hogy a szövegírás nem feltétlenül csak annyi, hogy Worben átküldöm a szöveget az ügyfélnek. Illetve inkább arra, hogy mennyi minden van, ami kapcsolódik ehhez a területhez.
Nem kell mindent neked csinálni, de jó ha képben vagy…
Például, ha fel tudom tölteni a szöveget a weboldalra, vagy akár el is tudom készíteni magát a weboldalt, tudok tanácsot adni a hirdetésekkel kapcsolatban, tudok segíteni az értékesítési folyamatok felépítésében, közösségi média kommunikációban…
… akkor sokkal komplexebb szolgáltatást tudok nyújtani, ami értékesebb lesz az ügyfelek számára és megkülönböztet a többi szövegírótól.
És hogy mi jött ezután?
- beletanultam a weboldalkészítésbe és tavaly már egy-két kód részlettől eltekintve egyedül alakítottam ki a saját weboldalam
- egyre több ügyfélnek tudtam segíteni nem csak a szövegek megírásával, hanem komplett kommunikációs és marketing tanácsokkal
- több milliós kampányok szöveges tartalmait állíthattam össze
- három év alatt gyakornokból az ügynökség projektvezetője lettem és én vezetem a kivitelezési részleget
- 4x-esére emelkedett az óradíjam, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt
- és kaptam egy olyan szemléletmódot, ami lehetővé teszi, hogy karakteráron dolgozó szövegíró helyett tanácsadóként tudjak segíteni az ügyfeleknek
Ha hasonló a jövőképed, kezdd el felépíteni most az életet, amit élni szeretnél! Az első lépéshez pedig segítséget nyújt a pályázat!
A részletes leírását itt találod:
Sok sikert a nevezéshez!
Oszd meg azokkal az ismerőseiddel, akiknek hasznos lehet!