Híreink

Google Consent Mode V2 – Mi ez és mi a dolga vele egy weboldal tulajdonosnak?

Google Consent Mode V2 - Mi ez és mi a dolga vele egy weboldal tulajdonosnak?

Talán már hallottál róla, hogy nagy változás van folyamatban az adatkezelési szabványokban. A Google-nél ez elég komolyan befolyásolja a fizetett hirdetések futtatását (is). Miről van szó? Az Európai Unió adatkezelési követelménye kapcsán változtatni kell a weboldalak süti – cookie – kezelési beállításain. Ezúttal azonban úgy döntöttek, hogy a „nagyokra” hagyják a piszkos munkát és a legnagyobb cégekre terhelik a munkát, és őket büntetik meg, ha hirdetni engedik a szabványok betartása nélküli weboldalakat. A Google már lépett is és a követelmény teljesítésére adott határidő már le is járt. 2024.03.06-tól kötelezővé vált a “Google Consent mode v2” szabvány használata mindenkinek, aki Google-termékeket használ a weboldalán. (Google Ads, Analytics, stb) De mi ez, és hogy érinti a magyar weboldal tulajdonosokat?

Először is… Google eszközöket szinte minden weboldal tulajdonos használ. Ha nem, az egy másik probléma forrása lehet, de azt nem most tárgyaljuk, kérdezz kommentben, ha igaz rád a dolog. Aki viszont használja a Google Analytics, Webmester eszközök – Google Search Console – és / vagy Google Ads hirdetéskezelő termékeket, annak muszáj értenie az új szabályozást, ha nem akar a „pórul jártak” között sorakozni. Mondjuk tehát, hogy kötelező érteni mindenkinek, így mindenkit érint ez a változás.

Mi az a Consent v2?

Ez egy szabvány, ami lényegesen szigorúbban működő süti elfogadó rendszer beépítését és megfelelő beállítását követeli meg, ami Google felé továbbítja a látogató döntését az adatainak feldolgozását illetően.

Ez egy szabvány, ami lényegesen szigorúbban működő süti elfogadó rendszer beépítését és megfelelő beállítását követeli meg, ami Google felé továbbítja a látogató döntését az adatainak feldolgozását illetően.

Maga a koncepció egyébként nem újdonság, hiszen eddig is egy cookie sávot helyeznünk el a weboldalon, ahol a felhasználók meg tudják adni, hogy engedélyezik a sütiket vagy sem. A “Google Consent mode v2” változás következtében ezt már olyan formában kell elvégezni, ami a Google által is jóváhagyott platformon keresztül történik. Ezeket Consent Management Platformnak, vagy röviden csak CMP-nek nevezik.

Miért van erre szükség?

Érvénybe lépett egy új EU jogszabály “Digital Markets Act” (DMA) néven, ami egyes cégekre a “Gatekeeper” (Kapuőr) címkét teszi. A “Kapuőr” címkét olyan cégcsoportok kapják (Google, Meta, Microsoft, stb), amik globális méretük és elérésük alapján jelentős hatást gyakorolnak az online szektorra, ezáltal nagyobb felelősséget kell vállalniuk az adatgyűjtés / adatvédelem területén.

A “Google Consent v2” hiányát tehát nem valami hivatal szankcionálja majd, hanem maga a Google és társai, hiszen eleve azért hozták meg ezt az intézkedést, hogy magukat megóvják a büntetésektől.


Hogyan érinti ez a magyar weboldal tulajdonosokat?

Abban az esetben, ha valaki nem építi be (vagy nem megfelelően) a weboldalába a Google Consent mode v2 szabványnak megfelelő süti tájékoztatót, büntetésekre számíthat. 

Tehát nem elég a jelenlegi “alap süti tájékoztatós” megoldás, hanem olyasmire kell váltani, ami integrálva van a Google-lel, választási lehetőségeket ad a sütik elfogadását illetően és megfelelően továbbítja a felhasználók döntését a Google-nek.

Ha ez a döntés hiányzik, akkor az alapvető beállítás lép életbe (kell, hogy érvénybe lépjen), ami a követés elutasítása (ezáltal pedig elesünk az adatoktól, hiszen a látogató ezt nem engedélyezi).

Ha ez nem lenne elég, a Google szankcionálni fogja azokat a Google hirdetési fiókokat, ahol ez nem került beépítésre, vagy nem megfelelően építették be, ami a remarketing (a látogató személyre szabottabb hirdetésekkel való követésének) tiltását, majd a fiók felfüggesztését jelentheti.

Abban az esetben, ha valaki nem építi be (vagy nem megfelelően) a weboldalába a Consent v2 szabványnak megfelelő süti tájékoztatót, a Google Ads hirdetési fiók felfüggesztésével járhat.

Ez egy teljesen új – és talán nem is teljesen kész – rendszer a Google részéről is, ezért nem tudhatjuk, hogy mikor és mi fog teljesen pontosan történni… 

De nagyon úgy tűnik, hogy a hirdetések nem fognak megfelelő jeleket és adatokat visszakapni a weboldal felhasználóról, ami az optimalizálásban nagy problémát okoz, mivel “vakon” fognak futni a kampányok azoknál, akik nem tesznek eleget a követelményeknek való megfelelésének. (ami a hirdetés drágulásához, felesleges pénzégetéshez vezethet)

Mit kell tenned?

Választanod kell egy olyan cookie kezelő megoldást, amely megfelel a szabványnak és képes helyesen kiszolgálni a Google (igazából az uniós szabályozás) igényeit.

  • regisztrálni kell a szoftver gyártóhoz,
  • be kell építeni az ideálisan működő süti elfogadásra alkalmas szoftvert (jelenleg a Cookiebot és a CookieYes ajánlott a legjobban, mint Google partner),
  • össze kell kapcsolni az oldalt a hirdetési platformok felületével (Meta hirdetéskezelő, Google Tag Manager)
  • be kell állítani, hogy milyen süti melyik süti kategóriájába esik (pl.: statisztikai, vagy marketing süti)
  • le kell ellenőrizni a helyes működést, amelyről a Google azonnal visszajelzést ad.

Haladó fokozat: van egy professzionális beállítási lehetőség, ahol az adatok egy részét akkor is tudjuk valamennyire használni, ha a weboldal olvasó minden süti kezelést megtagad – amit meg tud persze – mert vannak működéshez nélkülözhetetlen sütik, amit nem tilthat le.

Mi – a Websiker Ügynökség hirdetéskezelés szolgáltatását igénybe vevő VIP ügyfeleinknél – többek között figyelünk minden olyan változásra, amely a hirdetések eredményességére hatással lehet. Így VIP ügyfeleinknek a megszabott határidőre, soron kívül megoldottuk a szükséges módosításokat, hogy zökkenőmentesen fussanak a hirdetések. A beállításokat programozó közreműködésével egy jóval komolyabb szinten állítottuk be, mint amit az alap, ingyenes szoftverek adnak. Ez lényegében azt jelenti, hogy a sütik elutasítása esetén is tudunk adatokat / jeleket küldeni a Google rendszerének a legtöbb esetben.

Továbbá a süti tájékoztató elfogadási arányának növelése érdekében olyan megoldásokat használunk, ami jobban “rákényszeríti” a látogatókat a süti kezelésről való pozitív nyilatkozásra a weboldalra belépve. (pl.: válaszadás nélkül “nem tudja használni az oldalt”).

Olyan design módosításokat és “többlépcsős” süti elutasítási folyamatot állítunk be a süti tájékoztatón, ami vélhetően megnehezíti a sütik elutasítását és ösztönzi a felhasználókat a sütik elfogadására, persze maradva a törvényes keretek között.

A weboldal jogi oldalaiban való megfelelő feltűntetésre / leírás frissítésre is szükség lehet. (Ebben jogi szakember fog tudni segíteni, de a Websiker Weboldal Rendszert használó partnereink ehhez is pontos segítségre számthatnak)

Ha Te nem a Websiker Ügynökséggel csináltatod a hirdetéseid kezelését…

…hanem más hirdetéskezelő szakembert bíztál meg, vagy magad kezeled a hirdetéseid – mindenképpen javasoljuk, hogy foglalkozz ezzel.
Természetesen az általunk készített süti elfogadó rendszert minden WWR tulajdonos – tehát Websiker Weboldal Rendszert használó vállalkozás – igénybe veheti, csak jelezd nekünk és kérj ajánlatot, hogy szeretnéd használni a weboldaladon.

Temesvári Richárd vagyok, a Websiker Ügynökség vezetője, megálmodója, online marketing diagnoszta, tanácsadó és hallgatóim szerint a legérthetőbb online marketing tréner.
Az ára WWR verziószámtól, frissítettségtől függően változik, ezért előtte mindenképpen adunk egy ajánlatot.

Tudom ugyan, hogy szinte állandóan kitalálnak nekünk – vállalkozóknak – valamit, ami nehezíti az életünket, de azt is tudom, hogy mekkora előny az, ha ezekre precízebben és gyorsabban reagálunk, mint a versenytársaid.

Ez egy kiugrási lehetőség a konkurenciával szemben…

Míg a legtöbben ingyenes, teszteletlen bővítményekkel szenvednek – és fogalmuk sincs, hogy elvárás szerint működik-e (mert sokszor nem úgy működik, hidd el, mi végigjártuk ezeket, mire meglett a hatékony megoldás) –  vagy egyenesen talán nem is foglalkoznak vele, addig a WWR tulajdonosoknak határidőre elkészült a lehető legjobb megoldás a célra!

Bízom benne – sőt egészen biztos vagyok benne – hogy ez hatékonyságban és bevételekben is megmutatkozik, a konkurenciától pedig jó esélyünk van „megszerezni” azokat, akiket ő a helytelen megoldással – vagy megoldások nélkül – elveszít.

Aki viszont nem Websiker VIP partner és nem Websiker Weboldal Rendszert használ, annak is van esélye jól csinálni. Keress bizalommal és segítünk megtalálni a legjobb megoldást részedre, csak írj nekünk itt vagy lentebb a kommentben.

Elkészült egy oldal a Google Consent mode v2 kompatibilis cookie (süti) tájékoztató beépítéséről, ahol már általános árakat is láthatsz és egyedi árajánlatot is kérhetsz.
Itt olvashatsz róla:
https://websiker-ugynokseg.hu/google-consent-mode-v2-beepites-telepites-arak-variaciok-lehetosegek/

 

Temesvári Richárd
tanulói szerint a "legérthetőbb magyar Online Marketing tréner", független tanácsadó, a profitáló internetes megjelenés szakértőjeA Profitáló Internetes Megjelenés Készítő Oktatóanyag megálmodója és a Websiker Ügynökség alapító tulajdonosa. 20+ éve foglalkozik weboldalakkal és online marketinggel, több ezer vállalkozót, értékesítőt képezett élő rendezvényeken 10-től az 1100 fős konferenciáig. Visszatérő meghívott előadója például az ELTE – létesítmény üzemeltetői karának; Kasza Tamás – lezárási specialistának; a Vitaking szakmai napoknak; a Könyv Konferenciának; Online Marketing Summitnak... stb. 3 sikerkönyvet is írt a témában és társszerzője több sikeres online marketing és értékesítés témájú könyvnek. Több mint 3500 weboldal elkészülésében / felújításában segített, ügyfelei bevételei átlépték már bőven az 1 milliárd forintot internetes megjelenéseik révén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

+36 20 974 6601