Online Marketing eszencia

3+1 kisvállalkozói online marketing hozzáállás – Vajon magadra ismersz valamelyiknél?

3+1 KKV online marketing attitüd - sajnos még mindig a +1 a leggyakoribb
17 éve foglalkozom vállalkozókkal és csupán 4 kategóriába tudom sorolni azokat, akiknek fontos (kéne hogy legyen) az online marketing egyes területei. Az egyes pontokat gyakran sorrendben végigjárják a magyar vállalkozók.
Hogy ki melyik szinten tart, ebből a cikkből könnyű behatárolni és váltani sem nehéz, ha valaki egyből magasabb típusú osztályba szeretne tartozni. Hiszen a haladóbb szemlélet hamarabb hozhat eredményt is!
Vajon Te beletartozol ebbe a 4-be?
Netán kihagytam valakit a számításból?
Lássuk, kik ezek…

1. – „Csináld magad online marketing” típus:

maga szereti csinálni az online marketing feladatokat

maga szereti csinálni az online marketing feladatokat. Az, hogy jól megy e neki vagy sem, azt most nem tárgyaljuk. Nem rendelkezik nagy büdzsével, de viszont ideje sincs sok …ellenben mégis az idő az, amit könnyebben szentel a sikereknek. Inkább az alvástól, a családtól vagy a szórakozástól vonja el. Gyakran nem is vállalkozó még, hanem munka mellett kezd el építeni valamit… a kettő együtt már sokszor megterhelő, de a „biztos állást” még nem meri feladni érte (magam is így kezdtem). Két altípus létezik: az egyik bújja a könyveket, képzi magát, blogokat olvas. A másik saját kútfőből, vagy mások megfigyelésével próbál valamit csinálni – többnyire – kisebb – ritkán – nagyobb sikerekkel. Nagy árat fizet a helytelen próbálkozásokért.

2. – „Nekem fontosabb dolgom is van” típus:

a vállalkozása nem megy rosszul, tudja, hogy szüksége van online jelenlétre. Ki is tudja fizetni, mert tudja, hogy neki nem ezzel kell bíbelődni, hanem azzal, amihez ért. Viszont nincs tisztában a lehetőségeivel. A csapda ott van az egészben, hogy azt gondolja, tudja a lényeget. Hiszen amit nem tud, az nem hiányzik neki. Látja, hogy csinálják mások és ez elég. Legtöbbször egy webessel van kapcsolatba, aki összeüt neki egy weboldalt, mire elkönyveli: ezzel megvagyunk. Sokszor ennek az az eredménye, hogy néhány hónap, év múlva elkönyveli – vélhetően helytelenül: „próbáltuk az internetet, de nekünk nem jött be” vagy „a mi vevőink nem az interneten keresnek”. Mivel elfoglalt, így gyakran becsapja magát ezzel a tévhittel a fejlődés, tájékozódás helyett.

3. – „Nincs mese, az online marketinget érteni kell” típus:

Ha sikertelen az online marketing módszer, nem adja fel, keres egy újabb módszert.hasonlít az előző – B típusra, de rájött már, hogy nem hagyhatja kontroll nélkül a dolgokat. Belenéz időnként a statisztikákba, képzi magát, megkérdez a webesén kívül más szakembereket is. Ha kell, többször szolgáltatót vált és nem csak az ár alapján dönt, hanem érdeklik az eredmények. Ha sikertelen, nem adja fel, keres egy újabb módszert. Eljár online marketing tréningekre, képzésekre, szemináriumokra. Két altípusba sorolhatók ők is: Az első nem tartja időpocsékolásnak, mert megvalósít mindig valamit! Tudja, hogy érdemes időt szakítani ezekre a napokra, hogy akár csak 1 értékes mondatot is elcsípjen, vagy hogy egy újabb ígéretes kapcsolatot szerezzen. A második az életérzést és a közösség pozitív erejét élvezi. Nem mindig valósít meg valamit és talán néha kritikus is kicsit. De érzi, hogy jót tesz neki és ha beesik egy egy briliáns ötlet, akkor máris hívja a webesét, hogy csinálja meg.

+1 – „Ugyan már, kinek van erre …bla…” – típus:

egyszerűen nem vesz tudomást az online marketing lehetőségekről. Még vannak vevői és „nem hiszi” hogy ez megváltozna. Jellemzően akkor kezd el kapkodni, ha valaki a területére érkezik és elkezdi jól csinálni az internetes vevőszerzést és elszipkázza az ő vevőit is. De általában ez a típus ilyenkor is inkább legyint, és a körülményeket teszi felelőssé (azért mert ő olcsóbb… mert illegálisan csinálja… mert ismeretsége van… stb.). Nincs weboldala, ő utálja a fészbukot is, mert az csak a ráérősök játéka és különben is pénzkidobás minden modern dolog. Jellemzően azért még a helyi kábeltévén hirdet, mert azt megszokta és néha szórólapozik kicsit, amikor baj van, de azt is maga dobja össze szövegszerkesztővel és kinyomtatja az irodában / boltban.

Sajnos, még mindig a +1 -es típus van túlerőben, de nem reménytelen a helyzet.

Szerencsére van néhány +1-es, akinek elege lesz és átlép az 1.-es szintre és csatlakozik a haladó szemléletű vállalkozó réteghez.Egyre több vállalkozó fektet hangsúlyt az internetes megjelenésére és azt lehet mondani, hogy gyarapodik a helyesen marketingezők száma évről évre. Sőt… egy szűkebb réteg kifejezetten „hivatásos marketingeseket” megszégyenítő attitűddel és eredményességgel csinálják online marketingjüket. MesterElme csoportot alakítanak, vagy csatlakoznak egyhez és kiveszik az iparáguk adta lehetőségeket és nyereséget az internetből.

De tényleg mindenkinek ezt kéne csinálni?

Szerencsére van néhány +1-es, akinek elege lesz és átlép az 1.-es szintre és csatlakozik a haladó szemléletű vállalkozó réteghez. Amikor ott megreked, kiszervezi  – 2-es lesz – és hagyja, hogy más csinálja neki az online marketing feladatokat. Itt még párszor pórul jár és elismeri: „Nincs mese, az online marketinget nekem is érteni kell.”
Elkezd érdekelődni az eredmények iránt és végül 3-as lesz belőle. Ott pedig eldől, hogy csak a közösség dobja fel, vagy igazi megvalósító marketinges vállalkozó lesz. A végső következtetésem annyi, hogy nem teheti meg egy vállalkozó manapság, hogy semmit sem tud az online marketing megjelenéséről. Tudnod kell tehát neked is pár dolgot, hogy:

  • meg tudd különböztetni a „szakértőt” az álguruktól
  • tudd, hogy mikor, kitől és mit rendelj meg
  • ne verhessenek át olyan marketinggel foglalkozó cégek, akik csak 2 leckével járnak előtted
  • ellenőrizni tudd, ha valakinek valamilyen munkát kiszervezel
  • ne kelljen apró weboldalas teendőkre heteket várni és fejlesztőknek könyörögni
  • vagy akár meg tudd magadnak is csinálni, ha valami sürgősen kell

Kihagytam valakit? Te melyik típus lehetsz?

Írd meg hozzászólásban a véleményed, a történeted, és nézz ki az ONLINE MARKETING TRÉNINGEK menüpontunkban egy típusodnak megfelelő szintű képzést! Ajánlom figyelmedbe Díjmentes Websiker Napunkat, ahol képbe kerülhetsz egy nyereséges weboldal körüli teendőkkel.

Összességében pedig elmondható, hogy a 3-as szinten vannak az igazi eredmények. Ahogy nem engedheti meg magának egy vállalkozó, hogy ne értse, mi történik a könyvelésében, vagy ne tudjon a friss szabályokról, rendeletekről, úgy az online marketinget is be kell illeszteni a vállalkozása vérkeringésébe. A nem ismerete, vagy figyelmen kívül hagyása sajnos végzetes lehet egy kisvállalkozás életében.

Temesvári Richárd
tanulói szerint a "legérthetőbb magyar Online Marketing tréner", független tanácsadó, a profitáló internetes megjelenés szakértőjeA Profitáló Internetes Megjelenés Készítő Oktatóanyag megálmodója és a Websiker Ügynökség alapító tulajdonosa. 20+ éve foglalkozik weboldalakkal és online marketinggel, több ezer vállalkozót, értékesítőt képezett élő rendezvényeken 10-től az 1100 fős konferenciáig. Visszatérő meghívott előadója például az ELTE – létesítmény üzemeltetői karának; Kasza Tamás – lezárási specialistának; a Vitaking szakmai napoknak; a Könyv Konferenciának; Online Marketing Summitnak... stb. 3 sikerkönyvet is írt a témában és társszerzője több sikeres online marketing és értékesítés témájú könyvnek. Több mint 3500 weboldal elkészülésében / felújításában segített, ügyfelei bevételei átlépték már bőven az 1 milliárd forintot internetes megjelenéseik révén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

+36 20 974 6601