A legtöbben a weboldalkivitelezés vagy a Facebook / Instagram posztok készítésénél szembesülnek vele, hogy bizony az online kommunikációjukhoz képekre lesz szükségük. Méghozzá jó képekre és folyamatosan.
Ilyenkor magától értetődőnek tűnhet, hogy felmegyünk a netre, keresgélünk és lementjük, ami megtetszik.
Ez azonban a legrosszabb, amit tehetünk, mutatom, hogy miért…
A Google-ben találtam, akkor használhatom, nem?
Rengetegszer hallottuk a fenti mondatot tanácsadások, konzultációk alkalmával és úgy éreztük épp itt az ideje, hogy eloszlassuk ezt a tévhitet.
Szóval röviden a válasz: nem. Attól, hogy valamit feltöltöttek a netre, még nem használhatjuk a sajátunkként. Hiszen ez akárhogy is nézzük más valakinek a szellemi tulajdona, tehát lopás lenne, ha engedély nélkül elvennénk…
A szerzői jogok ebben az esetben is épp úgy érvényesek, mint az offline világban, csakhogy ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni. Gondolj csak bele, ha látsz egy szép bekeretezett fotót egy kiállításon vagy egy üzletben, nem fogod elvenni csak úgy… és mégis miért lenne más a helyzet, csak azért mert ezt valakinek a weboldalán látod? Persze csábító, hisz olyan egyszerű, csak pár kattintás és úgy érzed már a Tiéd is, de sajnos ez nem így van. Ugyanis a kép forrása (tehát, hogy hol, milyen formában találkozol vele) a szerzői jog szempontjából mindegy.
“minden fotó és kép (akár grafika, akár számítógéppel bármilyen technikával létrehozott vizuális alkotás, állókép) a szerzői jogi törvény szerint egyéni, eredeti jellegű szerzői műnek minősül, és annak bármilyen felhasználásához a szerző engedélye és a felhasználási engedélyért szerzői jogdíjfizetése szükséges.”
(Horváth Katalin – Sár és Társa Ügyvédi Iroda)
Szóval a helyzet az, hogy egy képet teljes biztonsággal csak akkor használhatunk a weboldalunkon, blogunkon vagy valamelyik közösségi oldalunkon, ha erre jogosultak vagyunk, van rá engedélyünk. Ami nehézkes lehet, hiszen az esetek többségében fogalmunk sincs róla, hogy kinek a tulajdona az adott kép.
„Akkor mégis honnan lesznek képeim?!”
Természetesen a helyzet egyáltalán nem olyan tragikus, ahogy első hangzásra tűnik, szóval ne aggódj, nem kell egy üres weboldallal meghódítanod a piacod. Lesznek képeid. 😉 Hogy honnan?
Nos, erre több lehetőséged is van, választhatsz az adott projekttől az igényeidtől és a pénztárcádtól függően. Íme az opciók:
- csinálj saját képeket
Ha kezdő vállalkozóként a leginkább költséghatékony megoldásokat keresed, érdemes megpróbálkoznod a saját fotókkal. Persze nem lesz olyan, mintha egy profi fotós készítette volna a képeket, de sok esetben ez egyáltalán nem baj, sőt, akár még az előnyödre is válhat, hisz sokkal hitelesebb leszel, amit szeretni fognak a követőid. Ráadásul egy kis keresgélés után rengeteg tanácsot találsz a neten, ami mind segít, hogy igényes fotókat tudj készíteni akár a mobiloddal is. - ingyenes stock fotók
Rengeteg olyan oldalt találsz, ahol akár több ezres adatbázisból válogathatsz és nem kell aggódnod a szerzői jogok miatt: az oldal rendelkezik a szükséges engedélyekkel és minden képnél megtalálod, hogy milyen célra használhatod fel ingyenesen.
Amit mi ajánlunk:
Pexels – https://www.pexels.com/
Pixabay – https://pixabay.com/
Unsplash – https://unsplash.com/ - fizetős stock fotók
Ha az ingyenes opciók között nem találod meg a számításaid, esetleg másnál is láttad már ugyanazt a képet, amit te is használtál és egyedibb fotókra vágysz, akkor érdemes átnézned a fizetős stock oldalak kínálatát. Ezek legtöbbször éves vagy havidíjas rendszerrel dolgoznak, de több helyen vásárolhatsz krediteket is, amiket fotókra válthatsz.
Amit mi ajánlunk:
AdobeStock – https://stock.adobe.com/hu/
gyönyörű fotók és 1 hónapos ingyenes próbalehetőség! (az egy hónapon belül bármikor lemondhatod következmény nélkül!) - keress egy jó fotóst
Semmi kétség, ez a legprofibb megoldás, ami 100%-ig garantálja az egyediséget és építi a márkádat. Érdemes időt szánni a megfelelő fotós kiválasztására, átnézni a referenciáit, hogy lásd passzol-e a Te illetve a vállalkozásod stílusához. Ha ez megvan, akkor csináltass fotót magadról és a munkatársaidról munka közben, mutasd meg a hétköznapjaitokat, az irodát / műhelyt / üzletet / műtermet és persze a termékedet is!
Most lehet azt gondolod, mégis minek ennyi fotó, de hidd el később örülni fogsz neki, hiszen így mindig lesz mihez nyúlnod, ha kellene egy jó kép a legújabb Facebook poszthoz vagy blogbejegyzéshez.
Mit tegyek, ha valaki az én képeimet használja?
Eddig csak arról beszéltünk, miért ne vegyél el mástól képeket, de mi van akkor, ha pont fordítva történik és felfedezed, hogy valaki a Te képedet használja.
Ha ilyennel találkozol, eldöntheted, hogy jó-e Neked, ha a Te képeid, tartalmaid megjelennek az adott felületen. Ha számodra ez előnyös, akkor “csak” arra kell figyelned és azt kell elérned, hogy jelöljék meg a forrást, vagyis Téged, tüntessék fel, hogy az adott tartalmat tőled vették át.
Viszont, ha nem szeretnéd, mert mondjuk egy konkurensed a Te fotóddal próbál eladni valamit vagy lemásolta a weboldalad szövegét, akkor komolyabb lépésekre is szükség lehet.
Amit mi minden ügyfelünknek javaslunk, elővigyázatosságból: legyen egy kötbérre vonatkozó rész az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF) a weboldalon, amiben világosan le van írva, hogy minden tartalom az oldalon a Te tulajdonod és X ft bérleti díjat fizet az, aki az engedélyed nélkül használja…
Ha erre hivatkozva megkeresed az adott céget vagy személyt, és megkérdezed milyen címre állíthatod ki a számlát, az esetek többségében igen rövid időn belül lekerül a tartalmad az oldalukról.
Ha esetleg ez nem lenne elég vagy ennél bonyolultabb helyzetről van szó, mindenképp fordulj ügyvédhez vagy kifejezetten webes ügyekkel foglalkozó jogi szakemberhez!
(Ez a tanács egyébként akkor is él, ha mondjuk nem vagy benne biztos, hogy a kép, amit találtál, felhasználható-e vagy sem. Ha kérdéses a helyzet, mindig kérdezz meg egy szakértőt!)
Te honnan szerzed be a képeket az online kommunikációdhoz? Ismersz egy jó stock fotós oldalt vagy egy szuper fotóst, akit ajánlanál? Írd meg hozzászólásban, hogy minél többen legyenek azok a vállalkozók, akik etikusak az online kommunikációjukban is! 😉
A cikkben szereplő jogi információk forrása:
http://www.jogiforum.hu/hirek/34955
https://piacesprofit.hu/kkv_cegblog/ne-engedjunk-a-csabitasnak/