Websiker tanácsok

3+1 dolog, amiért imádni fog a webesed

Akár weboldalkészítésről, grafikai munkáról vagy más online szakemberhez köthető projektről van szó, néhány feleslegesnek tűnő kör után biztosan benned is felmerül a kérdés: “Hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a közös munkát?”.
Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány olyan tanácsot, amit ha megfogadsz a webesed a kedvenc ügyfeleként emleget majd, ráadásul a hatékony munkavégzés miatt akár több órányi munkadíjat is megspórolhatsz! Jól hangzik, ugye?

Konkrét és pontos utasítások

Ez talán kicsit riasztónak tűnhet, tekintve, hogy az “utasítás” szóhoz sokszor negatív érzéseket társítunk, de hidd el: nincs nagyobb bók annál, mint amikor egy online szakember megköszöni a pontos utasításaidat! Mit is értünk ezalatt?
Tegyük fel, hogy készült egy új videós anyagod vagy néhány profi fotó, esetleg írtál egy cikket, és szeretnéd, ha felkerülne a weboldaladra. Ilyenkor kézenfekvőnek tűnik, hogy átküldöd az anyagot a webesednek és megírod neki, hogy “tegye fel a weboldalra”. Konkrétumok híján azonban ez magával hoz néhány kérdést:
pontosan hova? A főoldalra, aloldalra? A blogba? Írjunk hozzá szöveget vagy csak így ahogy van tegyük fel?

Ez további e-mailes vagy telefonos egyeztetést jelent, ami mind idő. Mindezt megspórolhatod, ha már elsőre konkrétan megírod, mit szeretnél, pl.: “Tedd fel ezt a videót a referenciák aloldalra és írj hozzá néhány sort!”.

“De mi van, ha nem tudom mit szeretnék? Hisz Te vagy a szakértő, miért nekem kell tudnom??”

– oké, jogos, és nincs is semmi gond, ha nem tudod mit kérj, vagy hogy lenne a legjobb. Ilyenkor írd meg, hogy mi a célod, miért szeretnéd, hogy felkerüljön az adott anyag (meg szeretnéd osztani a Facebook-on vagy népszerűsíteni akarod a következő rendezvényed, amire jelentkezhetnek, vagy szeretnéd, ha több ajánlatkérésed lenne), a webesed vagy online marketingesed pedig minden bizonnyal megkeresi a számodra legoptimálisabb megoldást.

Ugyanez a helyzet akkor is, ha szeretnél valamit módosítani az oldalon, mondjuk kicserélni egy képet vagy átírni egy-két mondatot. Minél pontosabban küldd el, hogy mit szeretnél: küldj pontos linket és írd meg, hogy mit szeretnél cserélni és mire. Így elkerülheted, hogy egy 15 perces munkából 30 perces legyen, mert nem kell keresgélnünk, hogy vajon melyik képre vagy szövegre gondolhattál.

Összekészített anyagok

Ez az egyik legfontosabb dolog, ha elkezdesz együtt dolgozni valakivel, illetve akkor is, ha csak szeretnéd rendben tudni a dolgaidat.
De miért is? Ha együtt dolgozol egy grafikussal, online marketinges vagy webes szakemberrel biztosan kérni fogja tőled a logód különböző formátumait, a használt betűtípusokat, a korábbi marketing anyagaidat, fotókat, szövegeket, cikkeket. A legtöbbször ezek össze-vissza kallódnak a vállalkozó számítógépén, már ha egyáltalán megvannak és nem merültek feledésbe az évek során… Ez ismét plusz költségekhez vezet, hiszen ilyenkor gyakran a nulláról újra el kell készíteni mondjuk egy logót.

Gondolj csak bele, mennyivel jobban jársz, ha külön mappákba mentesz mindent, ami a vállalkozásod online megjelenésével kapcsolatos. A legjobb, ha erre felhő alapú megoldást választasz (pl.: Google Drive, ami ingyenes tárhelyet is biztosít!), így akkor sem kerülsz bajba, ha bármi történik a laptopoddal ráadásul néhány kattintással megoszthatod a webeseddel. Ha szeretnéd, létrehozhatsz külön mappát, amit csak vele osztasz meg, és oda gyűjthetsz mindent, amire a munkához szüksége lesz.

Ezzel több órányi levelezést, egyeztetést, keresgélést, adminisztrációt és bosszankodást tudsz megspórolni, és hidd el, Te is jobban érzed majd magad, ha rendszert viszel az online dolgaidba is.

Tudd, hogy ki, mivel foglalkozik

Amikor elkezdesz dolgozni valakivel, célszerű tisztázni, hogy milyen kérdésekben tud Neked segíteni és mi az, amivel nem hozzá kell fordulnod. Ez az online világban különösen fontos lehet, hiszen aki kevésbé mozog otthonosan ezen a területen, könnyen gondolhatja, hogy ugyanahhoz a szakemberhez köthető minden weboldallal kapcsolatos feladat, de valójában ez nem így van. Szóval ne a webdesignertől kérdezz a domain nevekkel, tárhellyel kapcsolatban és ne a szövegírótól kérd, hogy módosítsa a weboldalon a színeket.

“De honnan tudjam, hogy épp kihez fordulhatok?!”

A legpraktikusabb az, ha a munka elején rákérdezel, hogy pontosan milyen kérdésekkel fordulhatsz az adott szakemberhez, hidd el hálás lesz a figyelmességedért! Illetve még egy dolog, amit tehetsz: dolgozz együtt egy ügynökséggel, ahol összefogják az online marketing területeit és nem tudsz olyat kérdezni, amire nincs meg a saját szakemberük vagy ne tudnának a megfelelő helyre irányítani!

Folyamatos kommunikáció

Ez talán a legfontosabb a felsoroltak közül, mert a megfelelő kommunikációval bármilyen nehézség, probléma vagy nézeteltérés áthidalható. Tapasztalataink szerint a legsikeresebb együttműködések közös jellemzője a tulajdonossal való folyamatos és gördülékeny kommunikáció. Akkor tudunk igazán hatékonyak lenni, ha nem kell heteket vagy akár hónapokat várnunk egy válaszra, ha folyamatosan kapunk visszajelzést a munkánkra és minden szükséges információ a birtokunkban van.

Kommunikáció hiányában, hiába a precízen rendszerezett anyagok, a pontosan megfogalmazott brief, egyszerűen van, amihez nélkülözhetetlen a megrendelő döntése, szakmai tudása.
Ezért azt javasoljuk, hogy akkor fogj bele akár weboldal készítésbe akár komolyabb online marketing együttműködésbe, ha van elég időd és energiád kontrollálni ezt a projektet. Inkább halaszd el pár hónappal, hogy tudj vele foglalkozni, minthogy hónapokig vagy akár évekig húzódjon valami, ami megoldatlan feladatként folyamatosan stresszel és elviszi a figyelmed, ahelyett, hogy megkönnyítené az életed és bevételt hozna. Hiszen ez a cél nem?

Szerinted hogyan tehető hatékonnyá az együttműködés?

Ha dolgoztál már együtt online szakemberekkel, egész biztos van tapasztalatod a fentiekkel kapcsolatban. Mit gondolsz, mitől lesz hatékony egy ilyen együttműködés? Mi teszi gördülékennyé a közös munkát? Ha van bevált recepted, tipped, tanácsod, oszd meg velünk hozzászólásban!

Hevesi-Tóth Szandra
Hevesi-Tóth Szandra vagyok, marketing szövegíró és tartalommarketing szakértő. Két diplomát szereztem PR és marketing kommunikációból és tulajdonképpen mindig is írással foglalkoztam. Írtam novellát, PR cikket, blogot, hírlevelet, sajtóközleményt, weboldalak és marketing anyagok szövegét. Abban segítek a vállalkozóknak és a Websiker Ügynökség ügyfeleinek, hogy az online felületeiket olyan tartalommal töltsék meg, ami nem csak a márkájukat építi, hanem új érdeklődőket is hoz.

Szólj hozzá te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Adataid nálunk teljesen biztonságban lesznek! >>> Weboldalunkon a látogató élményének javításához ezt segítő "sütiket" használunk, ha engedélyezed. Amennyiben nem, sajnos nem mindent tekinthetsz meg az oldalon. Elfogadod? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás